افسردگی چیست؟ آشنایی با علل و علائم افسردگی

در جامعه امروز اختلالات روانی یکی از شایع‌ترین اختلالاتی هستند که ممکن است افراد مختلف با آن‌ها درگیر شوند. در میان اختلالات روانی افسردگی جزو شایع‌ترین اختلالات روانی محسوب می‌شود که می‌تواند با ایجاد احساسات منفی در افراد مانند احساس غم و اضطراب، ناامیدی و عصبانیت باعث برهم خوردن زندگی عادی افراد شود. این اختلال می‌تواند بر فکر، احساس و عمل افراد مبتلا تأثیر جدی گذاشته و زندگی او، خانواده و اطرافیان را مختل کند. افرادی که به این اختلال مبتلا می‌شوند با آگاهی از اینکه افسردگی چیست و چه علائمی دارد و همچنین توجه به این موضوع که احساسات فعلی آن‌ها نتیجه بیماری است، می‌توانند قدم‌های محکمی در مسیر غلبه بر مشکلات و برخورداری از احساس بهتر بردارند.

افسردگی چیست؟

غم، ناراحتی و ناامیدی از احساسات طبیعی انسان هستند که در برخی شرایط در زندگی افراد بروز پیدا می‌کنند. اما اگر این احساسات با گذشت زمان و خارج شدن از شرایط از بین نرفته و تشدید شوند، می‌توانند باعث ایجاد اختلال افسردگی در فرد شوند. ابتلا به اختلال افسردگی به غیر از دائمی کردن احساس غم و اندوه در فرد می‌تواند توانایی او را در پاسخ به مشکلات زندگی، انجام فعالیت‌های روزمره مانند خوردن و خوابیدن و غیره و همچنین عملکرد جسمانی و عقلانی را تحت تأثیر قرار دهد به طوری که گذراندن یک روز معمولی برای فرد به یکی از سخت‌ترین کارها تبدیل می‌شود. در این شرایط در صورتی که فرد برای درمان افسردگی اقدام نکند ممکن است شاهد بروز اختلالات شدید جسمی و روحی در خود باشد.

انواع افسردگی چیست؟

افسردگی نیز مانند خیلی از اختلالات و بیماری‌ها، انواع مختلفی دارد که تشخیص این که بیمار به کدام یک انواع افسردگی مبتلا شده از پیچیدگی زیادی برخوردار است. آشنایی با علائم افسردگی و انواع آن می‌تواند در ارائه بهترین راهکار درمانی مؤثر باشد. بر این اساس انواع افسردگی بر اساس نوع و شدت به شرح زیر است.

افسردگی خفیف تا متوسط

شایع‌ترین نوع افسردگی، از نوع خفیف است که می‌تواند با از بین بردن شادی و انگیزه افراد، زندگی روزمره آن‌ها را مختل کند. در نوع متوسط علائم افسردگی شدن پیدا کرده و می‌تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس در فرد شود.

افسردگی دوره‌ای مزمن

در پاسخ به این پرسش که انواع افسردگی چیست با افسردگی مزمن یا دیستایمی آشنا می‌شویم. دیستایمی نوع خفیف افسردگی اما مزمن است. افراد مبتلا به این نوع افسردگی معمولا احساس خفیف اما دائمی افسردگی دارند که ممکن است گاه به گاه علائم آن‌ها برطرف شود. علائم افسردگی دیستایمی خفیف بوده و به نوعی با زندگی افراد درآمیخته می‌شود به طوری که این افراد بی‌حال و حوصله بودن خود را جزوی از شخصیت خود می‌دانند.

افسردگی شدید

این نوع از افسردگی جزو انواع نادر به حساب می‌اید که علائم شدیدی دارد. در صورتی که نسبت به درمان افسردگی شدید اقدام نشود ممکن است زندگی فردی و اجتماعی بیمار به کلی مختل شده و حتی آسیب جسمی به وی وارد شود.

افسردگی آتیپیک

در ادامه بررسی این موضوع که انواع افسردگی چیست با نوعی از افسردگی آشنا می‌شویم که افراد مبتلا به آن معمولا زمانی که با یک اتفاق خوب روبرو می‌شوند به صورت موقت احساس خوشی داشته اما مجدد به حالت ناراحت خود برمی‌گردند. افزایش وزن، افزایش اشتها، خواب بیش از حد، احساس سنگینی در دست و پا و غیره از شایع‌ترین علائم افسردگی آتیپیک است.

افسردگی پس از زایمان

این افسردگی که مختص به زنان است معمولا در حدود 2 هفته بعد از زایمان بروز پیدا می‌کند. این افراد معمولا در دوران بارداری نیز به افسردگی مبتلا شده و علائمی مانند غم و اندوه، اضطراب و بی‌حوصلگی را تجربه می‌کنند که این علائم پس از زایمان تشدید می‌شود.

آشنایی با علائم افسردگی

پس از پاسخ به این سوال که افسردگی چیست، نوبت به آشنایی با علائم افسردگی می‌رسد. هر چند علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت است اما معمولا نکات مشترکی بین آن‌ها وجود دارد که در تشخیص اختلال نقش مهمی ایفا می‌کند. از جمله مهم‌ترین علائم شایع افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احساس شدید ناتوانی و ناامیدی: احساس بهتر نشدن هیچ‌ چیز در زندگی
  • عدم علاقه برای انجام فعالیت‌های روزمره: هیچکدام از فعالیت‌هایی که قبلا باعث حس خوب می‌شدند دیگر احساسی در فرد ایجاد نمی‌کنند.
  • تغییر در اشتها و وزن: کاهش یا افزایش بیش از حد وزن در یک فاصله یک ماهه (در صورتی که بیش از 5 درصد وزن باشد) از مهم‌ترین علائم افسردگی است.
  • تغییر در وضعیت خواب: بی‌خوابی یا خوابیدن بیش از حد یکی از نشانه‌های ابتلای افراد به بیماری افسردگی است.
  • عصبانیت یا تحریک‌پذیری شدید: اگر این سوال مطرح شود که یکی از علائم شایع افسردگی چیست می‌توان به عصبانیت و تحریک‌پذیری شدید فرد به هر دلیل کوچکی اشاره کرد.
  • از دست دادن انرژی: معمولا این افراد احساس خستگی، کندی و ناتوانی و همچنین احساس سنگینی در اعضای بدن خود دارند.
  • احساس کسالت و بی‌حالی:‌ جزو نشانه‌های شایع و اولیه بیماری افسردگی به حساب می‌آید که معمولا در تمام افراد مبتلا به اختلال دیده می‌شود.
  • احساس مفید نبودن: معمولا افراد همیشه در حال انتقاد از خود بوده و خود را مقصر تمام اتفاقات زندگی می‌دانند.
  • انجام رفتارهای خطرناک: مانند درگیر شدن در مصرف مواد مخدر، قمار، رانندگی یا ورزش‌های خطرناک
  • عدم توانایی در تمرکز: افراد افسرده معمولا در متمرکز کردن حواس خود تصمیم‌گیری دچار مشکل می‌شوند.
  • دردهای بدون علت: افراد افسرده معمولا درگیر دردهای جسمی مانند سردرد، کمردرد، درد عضلات، درد در ناحیه معده و گرفتگی ماهیچه‌ها بدون علت قبلی می‌شوند.

سخن پایانی

در دنیای صنعتی و ماشینی امروز شاهد رشد ابتلای افراد مختلف به انواع اختلالات روانی هستیم که میزان قابل توجهی از آن‌ها به سبک زندگی و روابط اجتماعی و فردی افراد مربوط می‌شود. یکی از مهم‌ترین اختلالات روانی که در دنیای امروز از شیوع بالایی برخوردار است، اختلال افسردگی است. افرادی که به این اختلال مبتلا می‌شوند معمولا همیشه احساس کسالت و بی‌حسی دارند و در شرایط غم و ناراحتی قرار دارند. این شرایط باعث می‌شود که زندگی عادی و روزمره این افراد با اختلال جدی مواجه شود. آگاهی نسبت به اینکه افسردگی چیست و چه علائمی دارد می‌تواند در برداشتن گام‌های مؤثر به منظور درمان آن نقش اساسی ایفا کند.